Ayutthaya

De 5e vroeg op. De trein naar Ayutthaya halen rond een uur of 8 in de ochtend. Dit was een extra goedkope versie. Op het station aangekomen snel kaartjes gehaald (en ja, voor 1€20 kan je heel ver komen) en dan wachten op de trein. Wat we niet wisten is dat je met die kaartjes wel de hele weg kan gaan staan.

Op het station in Ayutthaya werden wel al snel aangesproken door een tuktukchauffeur die ons wel naar een guesthouse wou brengen. Dus wij mee. Na 3 minuten kregen we een brief in onze handen gedrukt met een aanbeveling van een aantal andere Nederlanders die hij ooit de stad had laten zien. Voor 10 euro was hij 4 uur in te huren om alle belangrijke tempels en een olifantenkamp langs te gaan. Dit hebben we dus ook gedaan. Hier zaten ook een aantal oude tempels en een buddhabeeld in een boom tussen, leuk om te zien allemaal (al is tempelmoeheid geen onbekende term hier).

Een verrassend iets wat we te zien kregen was de opgraving van een Nederlands kamp. Ergens rond 1600 of 1700 stond hier een Nederlands V.O.C. kamp. Onder het afdak zijn de botten gevonden van een aantal Nederlanders, die terug zijn gestuurd naar Nederland.

Voordat we aan de rondrit begonnen had hij ons afgezet bij een nieuw guesthouse. Het was te zien dat alles nieuw was, zo netjes was het nog. Ook de prijs voor dit guesthouse was heel goed. Voor 5 euro per persoon per nacht is dat natuurlijk prima slapen.

's Avonds zijn we nog naar de nachtmarkt geweest. Maar door een stevige regenbui was daar zo goed als niets meer van over. Wat te eten krijgen werd ook nog moeilijk. De paar restaurantjes die we zagen waren al dicht. Zelfs de McDonalds was al uren dicht. Het werd dus pizza, want de pizzahut was, voor wat we vinden konden, nog open.

De 6e uitgechecked, onze tassen opgeslagen en zelf de stad in gegaan. Rustig rondgewandeld door het lokale 'winkelcentrum' en over een markt. Ook mijn voetstap nog achtergelaten in een stuk beton dat aan het drogen was. Een bordje erbij zou niet verkeerd zijn geweest.

De rest van de middag rustig ergens wat zitten drinken en relaxen waarna we weer naar het hotel konden om de opgeslagen tassen op te halen en richting nachttrein gaan. Het weer, dat de al niet al te best was ging nu wel even slecht. De regenbui brak ineens los, en hard ook. We kwamen nog net optijd het hotel in, voordat we volledig doorweekt waren. Een tuktuk die net een aantal andere gasten kwam afzetten hebben we meteen genomen om ons naar het station te gaan. Het plan om te gaan lopen en een rivier met een bootje over te steken was heel snel vergeten.

3 uur tevroeg waren we op het station. Alleen konden we door de regen nergens heen. Gelukkig minder de regen na een ruim uur en konden we nog een plek zoeken om te gaan eten. Het werd een restaurant aan de rivier (met een overdekt terras boven de rivier). Het eten was lekker, het uitzicht goed en de koelte zeer welkom. Dat het hard geregend had was wel te zien aan de rivier die vrij vol stond. Ook de halve bossen die voorbij kwamen drijven gaven aan dat het goed had doorgeregend.

In de tijd dat wij er zaten kwam er nog groep van 30 Thai binnen die ook wilden eten. Hun eten werd na een minuut of 10 op tafel gezet (ze werden duidelijk verwacht), en in een ongelofelijke herrie en zooi ging alles naar binnen. Ze bleven maar opstaan, dingen verplaatsen en dooreten. Binnen 3 kwartier stonden ze dus ook weer buiten. Echt een enorme rotzooi achterlatend.

Na het eten terug naar het station en wachten op de nachttrein. Ondertussen er achterkomend waar er nog geen anti-muggen troep gesmeerd was en kijken wat die bende honden aan het doen was als er weer eens vals gegromd werd. Toch even wennen al die beesten daar. In de trein konden we meteen het bed in en rustig slapend (of niet) reizen naar Chiang Mai.