Kanchanaburi

Nadat we met de nachttrein van Chiang Mai naar Bangkok waren gegaan, en in Bangkok weer overnacht hadden, Gingen we de volgende ochtend met de bus van Bangkok naar Kanchanaburi. Een rit van een uur of 3 maar prima te doen. Bij aankomst direct een guesthouse zoeken, dit aan de hand van de Lonely Planet weer. En nu was het wel helemaal goed. Een heel mooi guesthouse, met vriendelijke bediening en waanzinnig eten. Hier wil ik zeker nog een keer terug komen.

De dag van aankomst niet al te veel meer gedaan, vooral de omgeving wat verkennen en savonds wezen kijken op de boulevard aldaar naar een feestdag. Men liet bloemstukken met kaarsen in de rivier zakken om ze te zien wegdrijven. Heel mooi om te zien.

Dag 2 de kookcursus. Dit begon met een bezoek aan de lokale markt. Dit is in iets te vergelijken met een Nederlandse markt, alleen wordt er veel meer verkocht (en was deze overdekt). Een van de waarschuwingen die we vooraf kregen was wel op te passen voor de brommers, die reden er gewoon doorheen.
We hebben hier over veel dingen uitleg gekregen, wat het was, waar het voor gebruikt werd etc, Vooral het hele varken dat hier in onderdelen te zien was (let op de varkenskoppen) en vele soorten vis (zowel levend als dood) vielen op. Ook zijn hier een deel van de inkopen voor de kookcursus gedaan.

De kookcursus had plaats in de keuken van het restaurant. Er werden een aantal gerecht gekozen die we moesten maken. Dit ging niet eens zo slecht (voor zover ik niet met een camera in mijn handen stond). Vooral het eten dat door Noi (onze kokkin) werd gemaakt was echt lekker. De waarschuwing 'pas op, heet' was zeker niet verkeerd.

Dag 3 in Kanchanaburi had ik weer voor mezelf. Een wandel en klim tocht zag ik nog niet echt zitten dus ben ik rustig wat rond wezen kijken in Kanchanaburi. Vooral richting 'The Bridge Over The River Kwai'. De bekende brug vanuit de 2e wereld oorlog.

De laatste dag zijn we weer richting de brug gegaan, ook hebben we toen een kerkhof bezocht en het Jeath museum. Heel indrukwekkend allemaal. Het laat toch vrij duidelijk zien wat mensen elkaar aan kunnen doen en hoe men andere mensen kan laten afzien in kampen en met dwangarbeid.
Ook een bezoekje aan het station, om te kijken waar we de volgende dag de trein moesten nemen zat erin. Ze zijn wel heel trots op hun stations. Alles wordt heel netjes onderhouden, de struiken geknipt in de vormen van dieren etc. Ook het instappen in de trein gebeurt vaak niet aan het perron hier, maar gewoon ergens tussen in, men steekt de rails maar even over.

De 18e was het verder richting strand. In de ochtend eerst kaartjes halen op het station. Hier kregen we de mededeling dat de trein minimaal een half uur vertraging zou hebben. Aangezien we tijd zat hadden voor de overstap in Nakhon Pathom maakte dit voor ons niet uit. Voordeel was wel dat de reis van Kanchanaburi naar Nakhon Pathom nu veel goedkoper werd. Voor 30 cent mochten we dus de reis van 3 uur maken.

De trein waarmee we reisden was 3e klasse, dus houten banken. Die zaten wel heel goed. Het uitzicht was echt heel mooi. Wat opviel waren de spoorwegovergangen. Niets automatische bomen, maar gewoon een ambtenaar, strak in uniform, die een afzetting op wielen neerzet iedere keer als er een trein langskomt.

In Nakhon Pathom hadden we nog een uur of 4 voordat de nachttrein kwam. Wachten dus. Helaas regende het het eerste uur echt hard, dus konden we ook even niet de stad in. Toen dit eenmaal wel kon hebben we dat dus meteen gedaan. Al snel kwamen we uit bij een grote tempel met daar omheen een markt. Dit was ook heel duidelijk een niet al te toeristische stad, geen enkele andere westerling gezien daar.